Vancouver Island - Reisverslag uit Parksville, Canada van Wim, Jos en Anneloes Jansen op de Haar - WaarBenJij.nu Vancouver Island - Reisverslag uit Parksville, Canada van Wim, Jos en Anneloes Jansen op de Haar - WaarBenJij.nu

Vancouver Island

Door: Anneloes

Blijf op de hoogte en volg Wim, Jos en Anneloes

03 Augustus 2016 | Canada, Parksville

Vrijdag was een beetje een reisdag. Van Alert Bay namen we de veerboot terug naar het 'vasteland', Vancouver Island. Vanuit daar reden we naar Campbell River. Het was de bedoeling dat we daar een campground zouden zoeken, maar dat bleek moeilijker dan gedacht! Ze hebben hier een 'BC weekend' en dat betekent dat iedereen vrij is van vrijdag tot maandag en iedereen gaat dus ook kamperen! In het visitors centre heeft een aardig meisje een heleboel campgrounds voor ons gebeld en uiteindelijk bleek een campground in Courtenay, een stuk onder Campell River nog wel plek te hebben. We reden nog een uurtje verder en kwamen toen aan bij onze campground. Niet de mooiste plek gekregen, maar wel een met een bramenstruik in de achtertuin! Dus dat was ook prima. Wim heeft nog even geprobeerd of marshmallows met bramen boven het vuur ook lekker zijn, maar dat was geloof ik niet heel boeiend.
De volgende dag reden we door naar Parksville. Met een kleine omweg reden we naar Cathedral Grove, HET 'grotebomenbos'. Het was er heel druk, maar gelukkig kwam er net een plekje vrij. Een rondje gedaan door de twee parken met bizar grote, dikke bomen. Er lagen er ook onwijs veel op de grond. Omdat het daar heel vochtig is, wortelen de bomen niet zo diep. En als het dan gaat stormen.. wil je daar niet lopen! (mag ook niet trouwens) Na even zoeken hebben we de dikste boom gevonden, een paar foto's gemaakt en zijn we weer verder gereden. De reden dat we trouwens niet echt foto's bij de verslagen hebben is omdat Jos de meeste foto's maakt met zijn megalens, en die zijn van een verkeerd formaat, die kunnen niet bij dit verslag. Maar dat komt wel goed als we terug zijn!
Op de weg terug zijn we door het plaatsje Coombs gereden, waar ze een restaurant hebben met geiten op het dak! Het hele (schuine) dak is bedekt met gras en een klein hutje, en de geiten lopen daar heerlijk te grazen! Erg druk daar, dus alleen vanuit de auto gezien.
Daarna reden we naar Errington, een klein dorpje vlakbij Parksville, waar een Wildlife Recovery Centre was. Het was een soort dierentuin waar verschillende dieren (vooral vogels) in hokken zaten. Deze dieren konden allemaal niet meer terug gezet worden in het wild omdat ze gewond waren (misten een oog of konden niet goed meer vliegen) of omdat ze bij mensen waren opgegroeid. Arenden, gieren, uilen en zelfs een zwarte beer, maar die lag met z'n rug naar ons toe te tukken. Helaas nog steeds geen kolibries. Daarna zijn we doorgereden naar Parksville, waar we een campground hadden gereserveerd. Nou, dat de Canadezen vrij waren hebben we wel gemerkt, druk! De duurste campground tot nu toe, maar absoluut niet de mooiste. Het was een soort familiecamping, overal kinderen en grote, hele grote families. We zijn gaan eten bij de Boston Pizza, want die zat daar in de buurt. Voor de mensen die niet bekend zijn met het verhaal: Vier jaar geleden gingen we bij de Boston Pizza eten. Je kan daar vier soorten pizza's bestellen, voor één persoon (I), voor één/twee personen(S), voor twee/drie personen (M), en voor drie/vier personen (L). De mannen gingen natuurlijk voor een Large, maar dan zelf proberen te eten! Dat is Jos net niet gelukt, hij had nog één stukje, en dat hoort hij nog regelmatig:) Daarom was nu zijn herkansing. Het probleem was alleen dat hij al niet zoveel honger had, en nu natuurlijk gewend is aan zijn eigen homemade Italian pizza's!! Eenmaal daar aangekomen bestelde ik een I, wat voor individual staat, maar eigenlijk gewoon ieniemienie betekent. De mannen namen allebei een large, Wim met veel vlees er op en Jos met geitenkaas, Italiaanse worst en nog meer kaas. Nou.. bij lange na niet gelukt. Jos was na een halve pizza al klaar (hij vond hem ook niet echt lekker) en Wim at nog even door, maar was na 2/3 ook klaar. Daarna zijn we maar snel ons bed in gegaan.
Zondag zijn we met de veerboot naar Salt Spring Island afgereisd, en even naar het stadje Ganges gereden. Dit is een leuk havenstadje met heel veel kunst. We hebben bij de haven een halibut burger op (heilbot) en zijn op zoek gegaan naar een pet voor mij. Dat blijkt nog niet zo makkelijk, want de mannen vonden dat ik een hoed moest kopen (dat stond beter) maar ik wilde niet gaan kajakken met een grote sombrero op m'n hoofd. Daar komt nog bij dat de gemiddelde pet hier zo'n 35 dollar kost (ongeveer 30 euro). Uiteindelijk toch een gevonden en toen doorgereden naar de campground waar we water, stroom, riool én wifi hebben! Morgen gaan we twee dagen kajakken, en slapen op een onbewoond eiland!