Zeekajakkeren - Reisverslag uit Portland Island, Canada van Wim, Jos en Anneloes Jansen op de Haar - WaarBenJij.nu Zeekajakkeren - Reisverslag uit Portland Island, Canada van Wim, Jos en Anneloes Jansen op de Haar - WaarBenJij.nu

Zeekajakkeren

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Wim, Jos en Anneloes

03 Augustus 2016 | Canada, Portland Island

Vandaag begon de 2 daagse reis naar Portland Island en weer terug via wat leuke plekjes. We werden ergens op Saltspring Island opgehaald en naar een haventje gebracht waar we al onze spullen in 3 kajakken moesten laden. Wim zat alleen in een kajak, net als onze gids John en Anneloes en ik zaten samen zo gezellig in een schuihuitjuh, en niemand kon ons zien, we hadden pret voor 10... Verbazend was wel dat er zo veel spullen in die kajakken kunnen, tenten, slaapzakken, drinken, eten, kleren, schoenen, alles wat we nodig hadden ging er in. Na een korte introductie met de kajak begonnen we een uurtje te peddelen richting een klein eilandje waar we gingen lunchen. Onderweg moesten we de veerboten goed in de gaten houden en de oversteek goed plannen, want die veerboten zijn sneller dan je denkt. Op het eilandje hebben we onze eigen broodjes gemaakt met groente uit John's moestuintje, super lekker! We zagen tijdens het eten een otter langs zwemmen en in een poeltje hebben we visjes, zeesterren en krabbetjes gevangen. We zagen mooie anemonen en oranje zeekomkommers en een hele hoop kreeftjes, ook weer verbazend hoeveel leven er in zo'n klein poeltje zit. Na de lunch gingen we peddelen naar Portland Island waar we de nacht door gingen brengen en we hadden de keus om nog een stuk de peddelen of een mooie wandeltocht te maken over het eiland. We kozen voor het laatste omdat het een mooi eiland wat volgens John en tijdens die wandeling zagen we een heel jong en klein wasbeertje vlak naast ons in de boom hangen die ons heel nieuwsgierig aan het bekijken was. Even verder kwam een hermelijn voor ons het pad op gelopen en toen wij stil stonden kwam hij richting Wim gelopen en stopte ongeveer 1,5 meter bij hem vandaan. Wim dacht dat hij misschien eten wilde en hij stak z'n hand uit, maar dat vond Hermie toch wel een beetje eng en rende de bosjes in. Wel leuk om zo'n mooi beestje van heel dichtbij gezien te hebben. Verder zagen we hele mooie rode bomen, een gier en een arend in de boom zitten, zeehonden langs zwemmen, en hebben we besjes en bramen gegeten. Toen we terug bij het kamp waren hebben we pasta gemaakt en lekker gegeten op de stenen langs het water met super uitzicht! 's Avonds de afwas gedaan en een bakkie gedaan bij ondergaande zon, echt super. Toen we daar weg wilde gaan en Anneloes op wilde staan, viel haar zonnebril op de stenen en zo het water in! Na een hoop zoeken is het Wim uiteindelijk gelukt de bril te vinden in het water, het was gelukkig eb aan het worden en konden we hem een klein uurtje later uit het water vissen. Volgens John komt het regelmatig voor dat er vanwege een chemische reactie met plankton een groene gloed in het water te zien is, maar dat is alleen te zien als het echt donker is, dus we moesten nog even wachten. Helaas zagen we niet meer dat een paar kleine lichtpuntjes en zijn we gaan slapen in de tentjes die we hadden opgezet bij aankomst op het eiland. 's nachts ben ik nog even gaan kijken en toen zag ik duidelijk een groene gloed langs de stenen in het water, was wel een mooi gezicht. Slapen was drama op de 0,4 mm dikke matjes zonder kussen en we hebben alle drie maar weinig geslapen. De volgende dag hebben we lekker ontbeten en zijn we ondanks de regen toch maar gaan kajakken richting een eilandje. We zagen daar een wasbeer, zeehonden en een ijsvogel. Hier moesten we de oversteek weer goed plannen vanwege kruisende veerboten en eenmaal aan de overkant klaarde het gelukkig op en zijn we ergens in een baai gestopt om te lunchen. Tijdens de lunch zagen we weer een hoop dieren voorbij zwemmen en vliegen. We zijn even een stukje gaan lopen en Wim vroeg aan John of er ook slangen voorkwamen op het eiland en nog geen 10 minuten later zag ik een slang wegschieten en dook John na mijn SNAKE SNAKE SNAKE roep er bovenop. Klinkt nu alsof het een dikke boa was, maar het was een slangetje van hooguit 50 cm met een blauwe gloed over zn buik. Wim heeft het ook nog even vastgehouden en na wat foto's hebben we er een knoop ingelegd een in de boom gehangen. Nee, netjes weer vrijgelaten waar we hem gevonden hadden. Vanaf de baai zijn we een heel eind weer naar ons eindpunt gepeddeld en hebben we onderweg nog krabben gevangen die in het lange zeewier hingen. Het was een mooie en leerzame tocht en eenmaal weer op de campground zijn Anneloes en ik in slaap gevallen en het klokje zeker helemaal rond geslapen!

• 03 Augustus 2016 - 22:13

Margot:

Wat een gave avonturen. Ik heb veel zin om ook weer te gaan!