Cormorant Island - Reisverslag uit Alert Bay, Canada van Wim, Jos en Anneloes Jansen op de Haar - WaarBenJij.nu Cormorant Island - Reisverslag uit Alert Bay, Canada van Wim, Jos en Anneloes Jansen op de Haar - WaarBenJij.nu

Cormorant Island

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Wim, Jos en Anneloes

30 Juli 2016 | Canada, Alert Bay

Vanmorgen zijn we vanuit Port Hardy, wat in het noorden ligt op Vancouver Island, naar Port Mcneil gereden, vanwaar we de ferry hebben genomen naar Alert Bay.
Deze tocht met een relatief kleine veerboot duurde ongeveer 3 kwartier en bij vertrek zagen we een zwarte beer over het strand lopen! Toen we waren aangekomen in Alert Bay op Cormorant Island, zijn we eerst maar eens naar het visitor centre gegaan om wat kaarten te scoren. Dit eiland is 8 kilometer lang, 800 meter breed en heeft een omtrek van 12,47 kilometer en heeft 1 supermarkt en 1 campground. Nadat we de camper op een mooi plekje hadden geparkeerd zijn we te voet het eiland gaan verkennen. We hebben een paar van de vele trails gelopen wat door o.a. een moeras, dicht bos en over kiezelstrand ging. Tijdens het lopen over de slecht onderhouden paden hebben we veel zeearenden gezien en echt hele grote dikke bomen… indrukwekkend! ’s Avonds hebben we ons favoriete kostje gemaakt boven een vuurtje….. HAMBURGERS en er wat van die stomme witte plakkerige jankdingen boven gehouden. Wim en ik zijn nog even bij het moeras gaan kijken, omdat daar uilen schijnen te zitten, maar die waren een uiltje aan het knappen denk ik. Wel hebben we een mooie rode kruisbek gezien die vlak naast ons kwam zitten en uiteraard wat zeearenden die in de boom zaten en overvlogen, of nou, meer zwoven. Na een bakkie en een kaartspelletje zijn we lekker op tijd gaan slapen omdat we de volgende dag ons vroeg moesten melden voor de whale watching! Het was niet helemaal duidelijk waar we ons moesten melden, maar na een belletje bleek dat we ergens anders moesten zijn en ons al eerder hadden moeten melden, waardoor 2 duitse families mit schmart zaten te wachten op ons. We kregen mooie oranje pakken aan die je warm houden wanneer je tijdens het walvissen spotten toch opeens wil gaan zwemmen. De 2 duitse families stonden op ons te wachten op Vancouver Island, maar dat is vanaf Cormorant Island maar een paar minuten en omdat wij de boot dus even voor ons alleen hadden, hadden wij de beste plekken! Na de safety talk van onze schipper AJ begon de tocht en volgens AJ hadden de orca’s zich weer laten zien in het gebied, nadat ze een tijdje niet waren gezien, dus wij blij! Hij voer eerst tusse 2 kleine eilandjes door waar we een ijsvogel zagen en een zeearend. Tussen deze mooie eilanden lag een zeilboot die daar waarschijnlijk de nacht hadden doorgebracht en toen wij eenmaal die straat uit waren gaf AJ weer plank gas en vroeg hij ons goed op te letten en te laten weten als we wat zagen. Na een paar minuten varen zag ik in de verte een paar kleine vinnen boven komen en toen we dichterbij kwamen bleek het te gaan om een Doll’s Porpoises te gan, wat een grote zwart witte dolfijnen variant is en heel snel! Je kan ze niet zo heel goed zien, omdat ze maar gedeeltelijk boven komen en heel snel weer duiken, maar ik heb wel wat foto’s kunnen maken waar je een rug en een vin op ziet.
AJ voer weer verder en weer een tijdje later was ik het weer die AJ moest wijzen op een grote zwarte vin in de verte! ‘’RIGHT ON!!!!’’ zei AJ, ‘’GOOD SPOT’’ en het bleek te gaan om een groot orca mannetje die alleen aan het jagen was. Je kan zien dat het een mannetje is, omdat volwassen mannetjes een lange rechte vin hebben en vrouwtjes een gebogen vin. Toen we dichterbij kwamen zagen we ook een cruise schip binnenkomen en in zijn boeggolven speelden ook een groep orca’s! Daar vlak achter zat nog een groep orca’s en daar weer vlak achter NOG een groep orca’s! Dat er zo veel groepen waren dat was wel bijzonder en AJ liet een hydrofoon in het water zakken zodat we ze konden horen communiceren. Volgens hem zijn ze zich de hele tijd aan het identificeren en laten ze de anderen weten wie ze zijn en waar ze zijn, echt een tof geluid! Tijdens het jagen splitsen ze zich op omdat als er vissen gevangen worden, vissen gedeeld worden en dat gaat makkelijker als de groep kleiner is. Mannetjes gaan alleen jagen, moeders met zonen en dochters blijven bij elkaar. Als ze klaar zijn met jagen dan vormen ze weer een grote groep die samen weer verder trekken. Dat laatste hebben we niet kunnen zien omdat ze volgens AJ bijna de hele dag aan het jagen zijn. We zijn nog wat rond blijven hangen bij de laatste groep orca’s en daarna vertrokken naar een baai waar AJ dacht een bultrug gezien te hebben. We hoefden niet lang te wachten op de bultrug want die maken een hoop herrie met zo’n spuitgat! Na een paar keer adem komen halen zie je z’n rug krommen en komt de hele staart tevoorschijn en duikt hij naar de bodem om daar te vissen. Waar we lagen te wachten was ook een nest van een zeearend en het grote kuiken, wat je eigenlijk al geen kuiken kunt noemen met z’n 5 kilo en hij was al aardig aan het klapperen met zijn vleugels en aan het springen. Nadat we de bultrug een paar keer hebben zien duiken vertrokken we weer naar Alder Bay waar de oosterburen weer an wahl gezet moesten worden, maar echt vlak voor de haven dook een dwerg vinvis (minky whale) vlak voor de boot op! Hij moest zijn geschrokken want hij liet zich daarna helaas niet meer zien. Na een tsjuuus en de gruuse vertrokken wij naar Alert Bay en halverwege dook nu echt heel dichtbij die vinvis op, waardoor AJ heel hard naar bakboord moest sturen anders waren we er bovenop gevaren! Ook nu moet hij weer zijn geschrokken want hij liet zich niet meer zien. Raar eigenlijk dat dit een dwerg vinvis is, van dichtbij is hij toch echt mega groot! We hebben AJ bedankt voor de tocht en de uitleg die hij heeft gegeven over de dieren die we zagen en zijn toen terug gegaan naar de campground om te lunchen. We hebben even gekeken waar we heen konden lopen en besloten naar de oostkust te gaan om daar bij een vliegveldje te kijken. Een klein uurtje later waren we daar en Anneloes vond het wel mooi geweest, die houdt niet zo van omhoog lopen en loopt liever een ski schans af, dus die wilde alleen terug naar de campground, maar Wim en ik wilde eigenlijk het hele eiland wel rond lopen. Onderweg hebben we een soort hermelijn langs de kust zien scharrelen, veel zeearenden gezien, een zeehond gezien, visje gevangen in een poel, krabbetjes gevangen, stenen gezocht, over kiezelstranden gelopen, gekropen onder omgevallen bomen, enz. Na een uur of 4 lopen kwamen we weer aan bij de campground en zijn we eerst maar even onder de douche gesprongen. Anneloes heeft op de campground met Oscar het konijn gespeeld, deze woont blijkbaar op de campground, is van niemand, krijgt van een indianen vrouwtje elke dag wat eten en heeft er de winter overleefd. De rest van de dag hebben we niet veel meer gedaan en zijn we weer op tijd gaan slapen.