Sturgeon fishing - Reisverslag uit Mission, Canada van Wim, Jos en Anneloes Jansen op de Haar - WaarBenJij.nu Sturgeon fishing - Reisverslag uit Mission, Canada van Wim, Jos en Anneloes Jansen op de Haar - WaarBenJij.nu

Sturgeon fishing

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Wim, Jos en Anneloes

05 Augustus 2016 | Canada, Mission

Na 14 uur te hebben bijgeslapen van een 2 daagse kajaktocht zijn we vertrokken van Saltspring Island om via Vancouver Island terug naar het vasteland te gaan. Er is geen rechtstreekse veerverbinding dus we moesten op Vancouver Island even overstappen. Ondervaarts hebben we wat gegeten en zijn we richting Harrison Hotsprings gaan rijden waar we 2 nachten zouden blijven. Tijdens de reis bedachten we alleen dat het handiger was om maar één nacht te blijven. Het steurvissen was namelijk in Mission, een stadje tussen Harrison Hotsprings en Vancouver in. We zouden dan weer helemaal terug moeten rijden om half 8 ’s avonds en dan de volgende ochtend weer terug over dezelfde weg. En ons kilometerpakket is bijna op.. In Harrison Hotsprings hebben gekampeerd in het Sasquatch Provincial Park, waar mensen zoals Wim geloven dat er een Sasquatch leeft, maar we hebben hem helaas niet kunnen zien. Na een lekkere laatste barbecue en een spelletje kaarten zijn we lekker gaan slapen. De volgende dag zijn we richting Vancouver gereden en gestopt in Mission waar we in de middag steur zullen gaan vangen. Ze hadden nog een plekje vrij op een campground en zijn toen richting het haventje gegaan waar we werden opgewacht door de gids. We vertrokken gelijk en gingen een paar kilometer verderop voor anker. De gids gooide 3 hengels uit met flinke stukken zalm en aan 1 van die hengels deed hij een grote zalmkop en zei daarbij dat als we beet kregen aan die hengel, dat het een echte grote moest zijn. Na een half uurtje hadden we beet maar sloegen we als onervaren vissers mis, maar na een tijdje begon 1 van de hengels flink te stuiteren en sloeg de gids aan en gaf de hengel aan Wim. Wim, die dacht dat het in het begin nog om een kleine steur ging, begon het enorme beest binnen te halen, maar de steur had er toch opeens geen zin in en zette het op een zwemmen.’’ Hmmmm, toch geen kleintje’’ zei Wim en na een kwartier hadden we het beest op een strandje om hem te meten en weer los te laten. Wim was er mega blij mee en ik was natuurlijk ook blij voor hem, maar ik wilde er nu toch ook wel eentje vangen. We zijn daarna na een ander plekje gegaan en hebben de hengels weer ingegooid en na een uurtje kregen we beet op de hengel met het grootste stuk aas en was het mijn beurt de steur te vangen. De gids ging lachen en zei dat we nu echt een hele grote aan de lijn hadden en na een paar tellen sprong de zeker 2 meter lange steur helemaal uit het water! Ik heb er zeker een kwartier mee gevochten toen hij naast de boot eindelijk omhoog kwam en zijn kop liet zien. Hij zag iets wat hij niet wilde zien, want hij ging er gelijk weer vandoor, maar nu zo hard dat de hengel bijna uit m’n handen werd getrokken en de lijn de boot raakte waardoor de vis even later ontsnapte…. Helaas, maar wel een ervaring rijker en we hebben hem gelukkig kunnen zien. We hebben verder niets meer gevangen en zijn terug gegaan naar Anneloes die in de tussentijd de camper had schoongemaakt. Op de campground hebben we de laatste restjes opgegeten en met een bakkie nagenoten van de vistocht. Morgen de camper inleveren en naar het hotel in Vancouver.